Een middagje Pro-Demos: de kloof tussen jongeren en de politiek verkleinen Dyon Schlebos, 29 oktober 20183 februari 2024 Het is op iedere school bijna een traditie: het jaarlijkse bezoek aan de Tweede Kamer in Den Haag. Ik ging afgelopen 12 september met leerjaar 3 van het Reeshof College in Tilburg er weer heen. Het bezoek aan het bekendste politieke orgaan van onze politieke hoofdstad is niet het enige dat die dag op de planning staat bij het programma van Pro-Demos Huis voor Democratie, de organisatie die als belangrijkste taak heeft de zo bekende kloof tussen jongeren en de politiek te verkleinen. Met die kloof word je als docent maatschappijleer dagelijks geconfronteerd. Al jaren weet ik dat het veruit de meeste moeite kost om het hoofdstuk politiek voor leerlingen inzichtelijk en concreet te maken. Het uitleggen van het feit dat een minister wel letterlijk in het gebouw de Tweede Kamer zit, maar geen deel uitmaakt van dit politieke orgaan zorgt voor veel leerlingen al voor gefronste wenkbrauwen. Pro-Demos, dat verschillende onderwijsprogramma’s aanbiedt om zo de theorie uit het leslokaal naar de praktijk in politiek Den Haag te brengen, zorgt er op verschillende manieren voor dat die wenkbrauwen van de leerlingen al snel overgaan in de nieuwsgierige stand. De programma’s van Pro-Demos geven leerlingen een beter beeld van wat ‘de hoge heren in Den Haag’ allemaal voor hen besluiten. Zo bouwen de basisleerlingen van het Reeshof College samen een fictieve stad. In groepjes mogen zij een politieke partij oprichten met een eigen politieke agenda en de fictieve stad inrichten met uit karton gesneden gebouwen die ze plaatsen op een plattegrond. Het gaat bij basisklas 3A alle kanten op: de Partij Tegen Geert Wilders is tegen discriminatie en voor een multicultureel Nederland en de Partij Voor de Jongeren zorgt voor gratis Wifi in de stad en wil meer hangplekken voor jongeren. Op een basale, maar heel inzichtelijke manier spelen de jongeren voor politici. De anti-Wilders partij plaatst een synagoge, een kerk en een moskee op de plattegrond. De andere ‘partijen’ kijken tevreden toe. Ging het er in het echt ook maar zo aan toe. Met een tablet in de hand rennen de KGT-leerlingen van de school op het Binnenhof van de ingang van de Tweede Kamer naar de Ridderzaal om zoveel mogelijk vragen over de Nederlandse politiek goed te beantwoorden. Dit schouwspel zorgt bij een enkele bezoeker van de stad voor wat verwarring, maar voor de altijd aanwezige en alerte marechaussee is dit dagelijkse kost. Hierna duikt een klas het ‘democratieLAB’ in om aan de hand van allerlei interactieve spelletjes, geheel in de belevingswereld van de jongeren, hun kennis te testen. Het hoogtepunt is voor veel leerlingen het bezoek aan de Tweede Kamer. Met open mond wordt er geprobeerd iets van de opgedane kennis in de lessen op school toe te passen in, volgens een van de leerlingen “die zaal die in het echt veel kleiner is en hele lelijke schilderijen aan de muur heeft.” Ironisch genoeg is dit hoogtepunt voor velen ook nog steeds het meest ongrijpbare van de hele dag. “Waar hadden die mensen het nou over? Ik snapte er helemaal niks van,” hoor je toch velen enigszins teleurgesteld toegeven. De bekende politieke kloof kan ook niet zomaar in één dag gedicht worden, maar een brug is in ieder geval geslagen. Breng ook een bezoek aan Pro-Demos in Den Haag. Het is eenvoudiger dan je denkt en binnenkort is het busvervoer ook helemaal gratis. maatschappijleer.net