De NPO-gelden Stef van der Linden, 16 maart 20229 februari 2024 Bij het aantreden van de nieuwe rector in 2019, kreeg hij als welkomstgeschenk een structureel tekort van een paar ton op de balans. Als personeel kregen we daarop in een algemene vergadering een grafiek te zien: de uitgave die de school kan maken met deze leerlingaantallen en de uitgave die de school daadwerkelijk op dit moment maakt. Boodschap begrepen. Vervolgens gingen we in groepen uiteen om bezuinigingsmaatregelen te bedenken en deze op grote witte A2-vellen te noteren. Enfin. Eind van het schooljaar werd er afscheid genomen van een aantal collega’s en bij aanvang van het schooljaar daarop konden we alleen voor een nieuwe wiskundedocent en de stagiaires klappen. Bezuinigen in het onderwijs betekent minder lesuren, minder taakuren, maar nog altijd hetzelfde werk. Als je maar lang genoeg in het onderwijs blijft werken, maak je het een aantal keer mee. Dit was mijn tweede keer in ruim 10 jaar tijd. Toen kwam corona. Bij de start van dit schooljaar stonden daar ruim 30 nieuwe collega’s op het podium, volop jonge mensen, sommige nog in opleiding of net afgestudeerd en een aantal schoolhoppers. Na twee jaar van bezuinigen keken de collega’s elkaar een beetje vreemd aan. De directeur gaf toe dat het wellicht een beetje vreemd kon voelen, maar goed, er was geld, véél geld. En dat moest binnen twee jaar op. “Efteling haalt opgelucht adem: park uit de rode cijfers” kopte mijn regionale krant een paar weken geleden. Ik heb geen premium-account, maar hoe ze uit de rode cijfers waren gekomen viel wel te raden. Op Twitter vroeg namelijk iemand naar de bestedingen van de NPO-gelden. Verscheidene keren viel het sprookjespark als antwoord. Onder de noemer “welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling” gaan in heel Nederland de scholen naar de Efteling. Ik zal daar niet flauw over gaan doen, de kinderen verheugen zich erop en zelfs de collega’s kunnen dit uitje met elkaar wel gebruiken. Het gaat mij meer om de bakken geld die opeens het onderwijs gepompt in worden. De NPO-gelden zijn met 2 jaar verlengd, daarna dient zich het Nationaal groeifonds aan, wordt de loonkloof po/vo gedicht en heeft de nieuwbakken minister gelijk een masterplan om de basis op orde te krijgen. Ontzettend mooi voor de korte termijn, maar wat doet dit op de lange termijn? Zijn er dan voldoende leraren, de klassen ook kleiner en hebben we dan écht passend onderwijs? Ik was laatst in de Efteling, ik geloof niet in sprookjes. Deze column verscheen eerder in het vakblad maatschappij & politiek. Columns M&P