2Doc: Maatschappijleer Stef van der Linden, 15 mei 20163 februari 2024 In de documentaire “2Doc: Maatschappijleer” zien we Daan zijn eerste stappen zetten in het onderwijs. Daan studeert bij Tilburg University de lerarenopleiding maatschappijleer. Zijn stage loopt hij bij een havo-klas van Riel van Gastel bij ’t Theresialyceum in Tilburg. Een cameraploeg brengt dit in beeld. Voor een interview met de vpro-gids mocht ik de documentaire van te voren in zien en sprak ik met de journalist over ons vak en over de documentaire. Daan zet zijn eerste stappen wat onwennig, zoals vele van ons dit zullen herkennen. Hij wil les geven in eigen stijl, lekker los en zonder lesvoorbereiding. De documentaire is vooral beeldend: Daan achter de klas, Daan voor de klas, Daan in de klas. Gelukkig is Daan een mooie jongen, model naar het schijnt. De overheid roept scholen op aandacht te besteden aan ‘beter burgerschap’. Hoe leer je, als beginnend docent maatschappijleer, pubers nadenken over actuele en gevoelige kwesties als IS en de komst van vluchtelingen in deze roerige tijd? Bron: vpro.nl/maatschappijleer Of de kracht, de mooie en moeilijke kanten van het vak naar voren komen vraag ik mijzelf af. Zelf vond ik het maar summier en enkel bij een bezoek aan een opvangcentrum van vluchtelingen zie je terug wat het belang is van ons vak. Mijn verwachtingen zijn misschien ook wat hoger als leraar maatschappijleer en geeft het voor de buitenwacht juist wel een inkijk in deze wereld. Maar de levendigheid die ons vak dagelijks heeft, komt weinig terug. Dus of de documentaire de bovenstaande beschrijving haalt, daar heb ik mijn twijfels bij. 2Doc: Maatschappijleer – maandag 16 mei, 20.55 uur, NPO2 maatschappijleer.net
Ik kreeg bij het kijken gisteravond hetzelfde idee Stef, “is dat het nou?”, alsof de moraal van het verhaal was dat je er vooral maar op uit moest gaan met je leerlingen, dan levert het nog iets op. Nu ben ik er van overtuigd dat ‘ervaren’ veel oplevert voor leerlingen hoor en dat heeft Daan heel goed gezien en gebruikt voor zijn lessen én contact met leerlingen. Ook besef ik dat er minimaal één grote camera in de klas aanwezig was en wellicht een regisseur, cameravrouw/man, etc. Dan kan ik mij goed voorstellen dat er niet veel respons uit de klas komt. Diepe buiging voor Daan, die zijn kwetsbaarheid als beginnend docent durft te laten zien. Bevlogenheid, enig talent en de wil om met leerlingen te werken is het allerbelangrijkste denk ik, de rest valt allemaal aan te leren. Of dat in de docu goed naar voren is gekomen? Ik denk het niet helaas.
Het interessante van de documentaire is de behoefte aan structuur (het schoolse) van de begeleidend docent tegenover het chaotische, de onbevangenheid van de docent in opleiding. Jammer dat de begeleidend docent wel erg sturend overkomt en Daan in een malletje probeert te drukken.
Trouwens, wat begeleidde Daan dat klasbezoek aan het AZC op een heel spontane en natuurlijke wijze. Hij creëerde direct een band. Knap!
Ik ben me er heel erg van bewust dat dit natuurlijk ook volop geknipt en geplakt is. En daarom vind ik het jammer dat Riël (meneer van Gastel) veel hoon over zich heen krijgt, via via heb ik inmiddels begrepen dat hij echt een ‘kei’ is voor de klas en zeer geliefd bij leerlingen. Daan zal zich ongetwijfeld blijven ontwikkelen, alleen denk ik dat het leerproces nog harder gaat als je voor een vmbo-klas staat, dan zul je nog maar vaardigheden uit de kast moeten trekken. Het is heel kwetsbaar van Daan, maar ook van Riël dat ze zich zo hebben laten filmen. Enorm knap en gedurfd!