Maatschappijkunde op het vmbo: hoe het ook kan! Inge van Beers, 15 maart 20209 april 2024 Natuurlijk Leren bij Were Di Drie (WDD) in Valkenswaard is een plek waar al ruim 15 jaar professionals het onderwijs anders vormgeven dan dat men in Nederland is gewend. Anders omdat er geen reguliere methode wordt gebruikt, leerlingen samenwerken aan opdrachten, workshops krijgen van experts binnen en buiten de school en samen met coaches via eigen onderzoeken werken aan uitdagende projecten. Bijna 10 jaar heb ik onderdeel van deze onderwijsvorm mogen zijn. Van die jaren zijn er te veel pareltjes om te delen in één artikel, maar het begin moet ergens worden gemaakt. Er over lezen is een optie, het ervaren eigenlijk veel beter. Voel je daarom vooral vrij om dit artikel te skippen en meteen een afspraak te maken om WDD in de praktijk te ervaren! Liever eerst meer informatie? Lees dan verder. Project: Play the poli game, maar met mate(n) Een duurzaam project binnen maatschappijkunde draait op basis van gamification. Het thema politiek was voor onze VMBO leerlingen een taai en ver-van-hun-bed aangelegenheid. Het onderwerp politiek is daarmee extra lastig, omdat de beginsituatie van de leerlingen hier vaak nihil is. Met het game project breng je deze wereld dichterbij. Leerlingen werken in groepen van drie aan een plan om een eigen game, met als theoretische inhoud de vier politieke niveaus, te ontwerpen. De uitkomsten verschillen enorm van kwartetten tot digitale Triviantachtige games. Het hoogtepunt? Drie leerlingen die hun game “Master of Politics” aan minister-president Mark Rutte aanboden. “Doet hij ook eens wat anders in zijn lessen”. Belemmeringen loslaten Veel onderwijsvormen zijn gebonden aan uren en zitten vast aan lokalen waar het onderwijs moet plaatsvinden. WDD biedt de ruimte aan professionals en leerlingen om dit anders vorm te geven. De dag van de criminaliteit is hier een voorbeeld van. Niet met het vingertje wijzen, leerlingen besmetten met zogenaamde feiten en vertellen hoe het in elkaar zit, maar ze zelf onderzoek laten doen. Gevoed met input van experts van buiten, zoals politie, ex-gedetineerden, advocaten, jeugdgevangenismedewerkers en politici, vormen zij een mening over criminaliteit in de breedste zin van het woord. Het gat in de markt was ooit snel gevonden: ”Een opleiding tot crimineel, Inge. Dat zou gaaf zijn”. Tot op de dag van vandaag mis ik het in de MBO brochures. Er is altijd meer, hoe dan? Enthousiast(er) geworden na het lezen van dit artikel? Aarzel dan niet, maar ga gewoon eens langs om te ontdekken hoe het ook kan. Denk niet in beperkingen, maar grijp deze kans om jezelf echt te laten inspireren. Dit is een gastbijdrage van Inge van Beers. Inge heeft bijna 10 jaar gewerkt binnen het Natuurlijk Leren van Were Di Drie in Valkenswaard. Hier zag zij vmbo-leerlingen van alle niveaus en alle leerjaren. Momenteel is zij werkzaam als docente Sociaal Werk bij Summa Eindhoven. Naast actief bezig te zijn met het ontwikkelen van onderwijs is zij raadslid in de gemeente Oisterwijk. Hier houdt zij zich o.a. bezig met jeugd, sociaal domein en de inclusieve samenleving. maatschappijleer.net